Tuesday, December 20, 2011

rendah diri, bile? kat mane?

rendah diri.
yup rendah diri.

kebanyakkan dari kita, eh aku rasa semua memang diajar untuk bersifat rendah diri.
betol tak kawan2?
dari kecik diajar, sebab ape...
rendah diri ni perlu ada dalam diri kita sebab ia dapat buat kita terhindar dari bersifat bongkak dan meninggi diri dengan apa yg kita miliki.

ok2 aku malas nk mendifinisikan rendah diri ni sebab mesti semua da tau, cume buat2 tak tau je...heee...
aku terus share la ape yg jadi if kita ni merendah diri tak kena tempat dan masa..

dalam kehidupan seharian kita, hidup dengan kawan2, keluarga, masyarakat..
rendah diri memang penting kan, tapi adekah setiap masa kite bersama mereka, kita perlu merendah diri.
aku tak cakap kita ni kena show off ape yg kita ada dan mampu buat, tapi at least kita share la apa yg kita tau tu dengan2 mereka..
contoh la..kita tau masak..kita share la ilmu memasak kita dengan mereka,,
pada aku tak perlu bg jawapan camni,,

A : weh, aku dengar kau pandai masak..
B : eh mane ade, aku ni masak air je pandai la..
A : kau jangan la nk tipu aku, aku tau ko pandai masak macam2 kn..
B : ape je yg aku tau...aku ni bukan pandai mane pon..

its simple, si B berfikir utk taknak menunjuk bakat die memasak..
tapi B tak fikir, apa yg A fikir..
sikap B yg merandah diri tu mgkin akan buat A fikir, die annoying..
so secara tak langsung, akan ade sikap yg agak negatif kat situ,,

2nd situation,

Ali ade knowledge tentang bantuan kecemasan sebab die join PBSM dlu.
tapi die selalu cakap,
'...aku mane ade pandai tolong2 orang sakit ni, tengok darah pun aku nak muntah..'
mungkin, die xnk show off tentang kebolehan die, sbb die berfikir utk tidak meninggi diri..
tapi... let say one day, ade kemalangan yg melibatkan kawan die sndiri..tapi takde sorang pon inform kt die tentang accident tu, and time tu..nak ditakdirkan kawan die tak sempat dselamatkan..
kawan2 lain tak tau yg Ali ade kebolehan tu,, so that xdela mereka nak mintak tolong Ali...
jadi, nampak tak effect kalau kita merendah diri tak kena tempat??

ok ni cume pendapat aku, aku saje nak share dgn kawan2..
sebab kadang kala, aku pon buat bende ni, tapi aku fikir tak perlu sentiase merendah diri,.
takut orang rase kite ni langsung takde kebolehan, and mungkin sikap ni akan bg kesan kt kita bila masok ke alam pekerjaan nanti..

#notakaki : err...ni dikra wordless wednesday ke?? macam tak je kan...huuu

No comments:

Post a Comment